Traktaat over het fenomeen ‘herhaling’

januari 9, 2014

Herhaling

Ik wil het met u hebben over herhaling.
De verleiding is zo groot om in deze beschouwing
vorm en inhoud volmaakt te laten samenvallen.

Het is perfect mogelijk om
met één enkele oneliner
het mechanisme van de herhaling
te illustreren
te belichamen
zelfs.

Zo is het perfect mogelijk om
met één enkele oneliner
het mechanisme van de herhaling
te illustreren
desnoods
te belichamen.

Herhaling is het gedroomde kind
van de natuurwetten die
overal en altijd op de loer liggen.

Toch warmt
een fenomeen als ‘variatie’ zich al op
want
fenomenen willen botsen,
niet afstompen
door reproductie.
We zijn verdorie ver afgeweken van ons onderwerp

dat herhaling is.
Herhaling ontroert me.
Zoals eindeloosheid me angst aanjaagt
zo weet herhaling me te paaien.

Mensen zijn lui. Ik ook.
Altijd iets nieuws bovenhalen is moordend voor het uithoudingsvermogen.
Creëren is dodelijk.

Stop.

©Jan Pollet, Traktaten

Geef een reactie

