Traktaat over het licht

december 17, 2013

Licht
Misschien is duisternis ‘licht op de tast’, maar ik denk het niet.
Een grashalm weet meer over licht dan ik en jij
wij die de blinde nakijken.

Zonder licht zou ik de wereld alleen met de handen kennen
of van horen zeggen.
Zijn de handen dom?  Dommer dan de wimpers?
Oogleden trekken een eclips tussen mij en de wereld.
Wat ik zie moet een razendsnel beeldhouwwerk zijn  van de zon.

De bron is de zon zeg je spontaan.  Ja misschien
is de zon de zaklamp van de aarde.
Ik voel me flink off the record in deze passage.
Het licht flirt en fladdert rond.  Het is overal.
Een wijnglas om het op te vangen graag.

Kleuren, gezanten van het licht. Trompetten van de zon.

Van het licht naar de dood is een kleine dwingende stap.
Als kleine  jongen sloeg ik op zomerdagen de zonnestralen gade.
Wist ik veel dat het éénvaksbanen  waren naar een tijdloos continent.

Mist is de substantie waaruit de dampkring is gemaakt.
Een penseel van oude regendruppels sluit zich rond onze aarde.
Blauw is de kleur van de eerste regen.
Het licht dat er doorbreekt steekt juichend de armen omhoog.

De dag komt blind ter wereld,
stapt in een pak van heet zand door het leven.  O Alice.

Het licht springt op groen, je kan overal naartoe.
Waarom zou je overal naartoe gaan? Is dat interessant?
Moeilijk te zien vanaf hier. Het denken steekt het kruispunt over, met klassieke haast.
Soms geef ik eens toe aan een elegante omschrijving.
Als de zon schijnt maakt zich een aangeboren droom van je los die de gevels beklimt terwijl je verder loopt.

Je wordt als dichter geboren. Is dat zo?
Wie in het duister zijn hand uitsteekt moet op niet veel hopen.

©Jan Pollet

Geef een reactie

