Ik was een ander

september 8, 2013

Je zou denken ‘Rimbaud’, maar nee, in dit fragment wordt een een allusie gemaakt op een gedicht van Pessoa waarin de dichter terugblikt op zijn kindertijd en tot zijn verbazing vaststelt dat de persoon die hij toen was niets meer gemeen heeft met de volwassen man die hij nu is.

“Wat ik nu ben is als het vocht in de gang in het achterhuis,
Dat schimmel op de muren legt…
Wat ik nu ben (en het huis van hen die van mij hielden trilt door mijn tranen heen),
Wat ik nu ben is dat zij het huis hebben verkocht,
Is dat zij allen zijn gestorven,
Is dat ik mijzelf heb overleefd als een verbrande lucifer…”
Pessoa, Verjaardag.

chagall-3b

Toofisme is een work-in-progress-blog. Geregeld verschijnen er teksten, tekeningen en schetsen van ‘O Scenario!’, een stripverhaal waarvoor ik het scenario schreef en waarvoor mijn broer momenteel de tekeneningen maakt. Eind dit jaar komt het uit bij uitgeverij Bries.

Geef een reactie

