Fade outs – Verboden te roken

augustus 27, 2013

Verboden te roken

Verboden_te_rokenVanmorgen op de trein viel mijn oog op de ‘verboden te roken’- sticker. Hij hangt er al jàren en hij zal er ongetwijfel nog jàren hangen. Ik ben niet opgegroeid in het anti-rook stadion. In mijn jeugd kon je nog vrij en vrolijk roken op de trein en op het vliegtuig, in elke huiskamer en in elk openbaar gebouw.

Op televisie: overal rokende gasten en journalisten. Ik vraag me nu in alle ernst zelfs af of het nieuwsanker er ook niet eentje opstak vooraleer hij of zij van wal stak met zijn relaas over de rampen en de gruwels op deze planeet.

In de jaren ’60 was elke zichzelf respecterende huiskamer voorzien van een mandje met verschillende sigarettenmerken: met filter, zonder filter, zware Johnson, lichte vrouwensigaretjes en de altijd intrigerende maar onrookbare Gauloises. Elke zichzelf respecterende gast stak er plichtsgetrouw eentje op.

Nu, 2013, is het ondenkbaar dat iemand midden in een treincoupé een sigaret zou aansteken met het excuus niet op de hoogte te zijn van een algemeen rookverbod in treinen en openbare gebouwen. Tussen de jaren ’60 en nu gaapt de walmende, kleverige nicotine-kloof.

Tussen de jaren ’60 en nu rijst vooral een torenhoog verbodsteken. Persoonlijke meningen, hoofddoeken, burka’s, straatlawaai: ze bestaan alleen nog met een dikke schuine streep door.

Roken is slecht. Ik rook ook niet meer.
Roken is heerlijk, maar ik zal het nooit meer doen.

Het verbodene is verleidelijk.
Het verbodene is intussen bon ton geworden.
Het verbodene heeft de status van een dagschotel. Gewoon en overal verkrijgbaar.

‘Het verbod’ was een belangrijk thema in het werk van Marcel Broodthaers.

image_3175

Marcel Broodthaers, Défence de fumer 1969-1970 film still Film 16 mm, noir et blanc, muet collection FRACLanguedoc-Roussillon 

René Magritte maakte deze reclame voor het sigarettenmerk Belga:

magritteWoman-with_1923689b

[Fade outs is een rubriek over voorwerpen/gebruiken/gewoontes die (volgens mij) binnen afzienbare tijd ongemerkt uit het dagelijkse straatbeeld zullen verdwijnen. Ik kan me ook gewoon grandioos vergissen. In dat geval bied ik de toekomstige geschiedschrijver/archeoloog mijn oprechte excuses aan.]

Geef een reactie

