Fade outs – de kroonkurk

augustus 26, 2013

[Fade outs is een rubriek over voorwerpen/gebruiken/gewoontes die (volgens mij) binnen afzienbare tijd ongemerkt uit het dagelijkse straatbeeld zullen verdwijnen. Ik kan me ook gewoon grandioos vergissen. In dat geval bied ik de toekomstige geschiedschrijver/archeoloog mijn oprechte excuses aan.]

De kroonkurk

Brussel, 26 augustus 2013,

Ik neem geregeld bus 29. Die brengt me van Brussel Centraal naar Schaerbeek. Een ritje van een twintigtal minuten.  Coca-colaBrussel doorkruisen tijdens de spits, het is niet echt een hellerit maar een plezierreisje kan je het ook weer niet noemen. De vuurproef is vooral het stukje tussen het Madouplein en Sint-Joost-ten-Node. Die vreemde mengeling van armoede en grootstedelijkheid met de uitstraling van een dorp, je moet er tegen kunnen. Ik kon er vanaf het eerste moment tegen. Er hangt iets ouds, iets onvergankelijks. Een oud bloemenkraam, een verlaten kiosk, een kleurloze middelbare school, op- en afrijdende autobussen en als grijze kroon op dit alles de barokke kerk van Saint Josse.

Op bus 29 hoor je alle talen behalve Nederlands en Frans. Vanavond kwam een corpulente zwarte vrouw naast me zitten. Ze rook naar cederhout. Bitter en scherp en fris. Wat een prachtige fluwelen jurk had ze aan. Mensen die naast elkaar op de bus zitten, kijken elkaar zelden aan. Ik ben ook zo. Ik keek door het raam en zag een bewegende lichtreclame van Coca Cola. Zo’n klein ouwerwets flesje met een metalen dop die er opeens miraculeus vanaf schoot waarop een bruine fontein vrolijk in het rond begon te spuiten.

Een kroonkurkje. Het verbaasde me dat er nog een reclamespot werd gewijd aan zo’n milieubelastend stukje metaal. Hoelang zou het nog standhouden in deze plastic tijd? Zolang het glazen flesje nog geblazen wordt?

Intussen op de tweedhandsmarkt:

53835846-flessenopener-decapsuleur-ijze-met-serienummer-coca-col

Geef een reactie

