De kibbutzjaren van Jürgen Smit

augustus 8, 2013

IMG_0003

Sinds kort post Jürgen Smit herinneringen aan zijn tijd als volunteer in de Kibbutz. Zijn relaas is grotendeels aan de werkelijkheid ontleend. We schrijven ergens begin jaren..  ja, wanneer?  Dit is een kort fragment uit zijn tweede post:

“Op de dag dat ik na mijn tweede verblijf op de kibbutz, weer huiswaarts zou keren, was ik ’s morgens nog even in het Dizengoff Center te Tel-Aviv geweest om de nodige cadeautjes in te slaan. Want waarom zou je dat in vredesnaam eerder doen, als je daar ook tot op het laatste moment mee kunt wachten.

Om daarna de bus naar het vliegveld te nemen en aldaar de rest van de dag door te brengen tot mijn vliegtuig tegen de avond zou vertrekken. Niets bijzonders dus. Tot ik ’s avonds vernam dat er die middag nabij datzelfde Dizengoff Center een bom ontploft was. Ik had die afgelopen drie maanden (& tijdens een eerder verblijf) echt wel geleerd om te relativeren, maar dit ging me nou niet bepaald in de koude kleren zitten. Hoewel het volgens mij nog enkele weken geduurd heeft voor ik me echt realiseerde wat er nu precies gebeurd was.

Het zou vervolgens nog enkele jaren duren alvorens één van de slachtoffers van die aanslag wederom mijn pad zou kruizen, toen ik in een boekhandel bij toeval een boek onder ogen kreeg, met de titel : Het lied van Bat-Chen.”

Lees de Kibbutznotities van Jürgen Smit (1) en (2). Hopelijk volgen er meer.

Geef een reactie

