Er is dom en dom

juli 29, 2013

img_1005

Altijd interessant: schrijvers die zichzelf positioneren tegenover een collega-schrijver. Extreme karakteriseringen zijn niet van de lucht, op het hilarische af. “Jij bent Katholiek opgevoed, ik wetenschappelijk, jij bent Iers, ik Engels”: zo kinderlijk eenvoudig schetste HG Wells het verschil tussen hem en die rare, schunnige literaire experimenteel James Joyce.

Leuk wordt het pas het over twee schrijvers gaat die in dezelfde state of mind werken, twee conceptuelen in het geval van Kenneth Goldsmith en Christian Bök.

“Ik ben een domme schrijver, misschien wel één van de domste die ooit heeft geleefd.”, zegt Kenneth Goldsmith. “Als ik een idee heb, vraag ik me altijd af of het wel voldoende dom is. Ik stel me de vraag of de mogelijkheid zou bestaan dat het als slim wordt beschouwd? Is het antwoord nee, dat voer ik het idee uit. Ik schrijf niets nieuw of origineel. Ik kopieer bestaande teksten en verplaats informatie van de ene plek naar de andere. Een kind kan wat ik doe maar zou het niet durven uit schrik om voor dom te worden gehouden.”

Het grote verschil tussen Goldsmith en Bök is volgens Goldsmith:

“Christian is smart. I am dumb.”

En dan wordt het geestig en pienter:

“There is dumb dumb and there is smart dumb. There is also smart smart. Dumb dumb is plain dumb and smart smart is plain smart. Smart dumb rejects both smart smart and dumb dumb, choosing instead to walk a tightrope between the two. Smart dumb is incisive and precise. In order to be smart dumb, you have to be really smart, but not in the smart smart way.”

Lees Being dumb op The Awl.

Over postionering, groepsvorming en kliekjesgeest, lees dit essay van Amy King. (met dank aan Serge Delbruyère voor de tip)

Geef een reactie

