Norbert Hummelt

juni 23, 2013

de mens

de mens is een sociaal wezen, bracht mijn vader
een keer naar voren, waarschijnlijk kwam het niet
eens van hem, het is alleen dat ik het mij nog altijd zo
herinner en mij schiet te binnen hoe hij als jongen
een keer met een vriend, toen hij die nog had, bijna
tot aan mühlenbusch door fietste maar die draaide
plotseling halverwege om en had een afspraak
met een meisje, de vrienden vielen beiden stil.
ik geloof niet dat hij het mij vertelde, misschien in
mühlenbusch, toe we er met de auto voorbijkwamen,
vertrouwde mijn oude moeder het mij toe.

© Norbert Hummelt (vertaling Jan Baeke)

130414_TE_Berlijn_vooraf_def.indd


“Hummelt is niet een dichter die het alledaagse expliciet dramatiseert. Kleine gewone handelingen blijven gewone handelingen, zij het dat de natuurlijke ernst waarmee ze worden verwoord automatisch een groter gewicht geven aan die handelingen. Hummelt laat zien hoe de ene gedachte de andere voortbrengt en daarmee hoe zich onverwacht een scherp inzicht kan aftekenen.” (Jan Baeke, De herinneringsruimte van Norbert Hummelt)

Uit het Berlijnnummer van Terras.

Geef een reactie

