Achille aan het woord

november 17, 2011

“Als boekbespreker neem ik rustig de tijd en de ruimte. In de regel vind ik de tekst die voor me ligt veel belangrijker dan mijn interpretatie ervan. Eigenlijk probeer ik het soort recensies te schrijven dat ik steeds meer mis in de gevestigde media. Aan de ene kant heb je de modieuze middlebrow recensiepraktijk à la De Morgen, die boeken afmeet aan vaag-esthetische criteria (trefwoorden: ontroering, stijl, verontrustend). Aan de andere kant heb je de verzamelplaatsen van de schijntheoretische hardliners, die woordkramers als Deleuze, Derrida e tutti quanti hele grote denkers vinden – reden waarom in elke paragraaf op zijn minst één referentie moet (trefwoorden: polyfonie, discours, autonoom). Achille is van de conservatieve stempel. Ik luister graag naar mensen, op papier toch, en als ze iets interessants te melden hebben, vertel ik dat even graag door.”

>> zegt “een drieëndertigjarige West-Vlaming met een fulltime job die niet relevant is voor wat hij online doet” – Achille van den Branden dus op het weblog van Anna van Gelderen.

Geef een reactie

