The Telegraph: ‘contemporary poetry is seriously uncool’

november 16, 2011

Nu begint ook de populistische Britse krant The Telegraph zich te moeien in het ‘is-poëzie-nog-van-deze-tijd-debat. De entertainment columniste, ene Lucy Jones, ziet, behalve projecten à la Brian Eno-Rick Holland, geen heil meer in de klassieke poëzievormen:

“‘(…) laten we eerlijk zijn hedendaagse poëzie is behoorlijk uncool. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (John Ashbery, Rosemarie Waldrop, Mark Ford, Kate Tempest en haar stoere raps) maar over het algemeen hebben dichters een twijfelachtige reputatie. Voorgoed voorbij zijn de dagen van New York slams en de Beat generatie; nu worden ze afgeschilderd als navelstarende hippies die hun tanden niet poetsen. Minder Byron, meer Dalston Superstars.

Dat is jammer. Poëzie swingt. Zo beluisterde ik met veel plezier de nieuwe EP van Brian Eno en dichter Rick Holland.  Ze noemen het “poetry music” maar toch staan de woorden centraal.

Holland geeft zelfs toe dat hij het moeilijk heeft met poëzie en zijn “stoffige connotaties”.

Lang geleden woonde ik een paar poëzielezingen bij en ik voelde me helemaal niet aangesproken door de opzet.

Het feit dat ik op een formele manier naar een groep lezers moest zitten kijken vond ik niet echt leuk. Bovendien waren de dichters niet echt gewoon om voor te lezen. Misschien was de inhoud van hun teksten wel interessant, mij zei het niks om naar zes mensen te zitten luisteren die hun hart uitstorten.”

Een serieuzer essay over de teleurgang van de literatuur viel onlangs te lezen op The White Review.

Maar wat Simon Armitage betreft mag poëzie best aan de marge blijven opereren.

Foto: Brian Eno.

Geef een reactie

