Hermans Brusselmans: ‘Leve ons vaderland!’

november 8, 2011

In 2007 schreef de met reisfobie belaste schrijver Herman Brusselmans een feuilleton over reizen.

“Mijn ouders gingen nooit op reis. M’n vader dichtte hieromtrent: ‘Liever dan op reis/ Eet ik thuis m’n appelspijs.’ Nu hij toch bezig was dichtte hij eveneens: ‘Eenmaal in het buitenland/ Maak ik me meteen van kant’, waarna hij als derde gedicht eraan toevoegde: ‘Het is maar in m’n eigen biotoop/ Dat ik steeds op wolkjes loop’. Bovendien was hij een veehandelaar.”

“Als ik met de baas, Mai Spijkers, moet onderhandelen verkies ik dat hij van Amsterdam naar m’n woonplaats Gent komt, maar soms stelt hij voor dat ik van Gent naar Amsterdam kom. Dat is dan een hele onderneming voor mij. Over Amsterdam dichtte m’n vader: ‘Kom je in Amsterdam/ Dan worden je hersens jam’. Hij bedoelt waarschijnlijk dat wie Amsterdam frequenteert zonder twijfel aan de drugs raakt en zichzelf naar de vaantjes helpt. Dat zou gerust kunnen. Ik ken iemand en die reisde geregeld naar Amsterdam, omdat hij daar een vriendinnetje had, en na twee jaar was hij compleet uitgeteld door de cocaïne, waarna zelfmoord door middel van verhanging volgde. “

Lees waarom je in steden als Amsterdam, Rotterdam, Parijs, Rome je tijd verliest: op Psy, het blad voor geestelijke gezondheid en verslaving. (via het onvolprezen Re.fluks)

Geef een reactie

