Homo copy-pastiens

november 7, 2011

Ik copy-paste even snel een welhaast wereldvreemde verzuchting van Marc Kregting vanuit zijn honingpot:

“De meeste literaire sites van naam hebben zich de copy-and-paste-techniek eigen gemaakt, wel dan overigens van een permanent lopend aanbod. Hooguit kleeft er nog wat mening aan het (desnoods vertaalde) nieuws. Daarnaast lijkt het volstrekt gangbaar om die gereproduceerde verbreiding van andermans teksten en avonturen via belendende kanalen als Facebook en Twitter te onderstrepen. Is die energieslurpende karigheid dan structureel aan nieuwe media?”

Het is Marc Kregting blijkbaar nog niet opgevallen dat we in een user-generated-content en informatie-delende samenleving vertoeven. Informatie delen dus. Elkaar bijscholen, tips geven. Elkaar helpen in een chaotische informatiestroom. Elkaar helpen dus, want de tijd dat de leraar je alles aanleerde en je vervolgens alles zelf integreerde en stockeerde is binnenkort voorgoed verleden tijd. We helpen mekaar meneer Kregting. En we willen u ook helpen. En u helpt ons ook met uw soms interessante stukken die we naar elkaar doorsluizen via duistere ondergrondse kanalen als facebook en twitter. Omdat we het fijn vinden om een gedachte van Marc Kregting te delen. Om er vervolgens ons ding mee te doen. Nog even en we zijn allemaal copy-paste wezens, dj’s die dag in dag uit kennis scratchen. En u weet het want u hebt zelf een paar digital natives in huis. En omdat ik het niet kan laten doe ik er nog een copy-pastje bovenop:

“Informatie die machtige bedrijven liever geheim hadden gehouden, wordt nu routinematig en vaak terloops online gepubliceerd. Elk uur verschijnen miljoenen brokjes informatie online; tezamen vormen zij een digitale voetafdruk van alle grote gebeurtenissen in de wereld, van politieke toespraken tot natuurrampen. De auteurs van deze informatie zijn gewone burgers die graag samenwerken met journalisten. Journalisten kunnen dan fungeren als de hoekstenen van een breed burgernetwerk, waarin mensen met specifieke inzichten en expertises het journalistieke proces vooruit helpen.

In het digitale tijdperk zullen er wellicht minder betaalde journalisten zijn maar veel meer mensen journalistieke functies vervullen. Nu al publiceert bijna iedereen via Facebook en Twitter zijn eigen inzichten.”

Woorden van Paul Lewis, special projects editor bij de The Guardian te lezen in vertaling op Apache. Ik dacht ik link het maar even door.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: