De doodsreutel van de roman, aflevering twee

november 3, 2011

In een ophefmakend stuk zette Guido Lauwaert onlangs uiteen waarom de roman, alle boekenbeurs-infusen ten spijt, ten dode opgeschreven is. In een vervolgstuk breekt hij nog eens een lans voor de cultuursector en citeert hij tenslotte L.F. Céline:

“‘Kortom, als u goed kijkt, ziet u talloze schrijvers in de nesten raken, terwijl u zelden een uitgever onder de bruggen aantreft… is dat niet maf? Ik heb het er met Gaston Gallimard over gehad… Gaston kan erover meepraten, reken maar! Ze hebben hem nota bene de bijnaam “haai” gegeven, een verslinder van uitgevers is ‘t, Gaston, die slaat ie naar binnen alsof het plankton was! Gaston! oh! die verkommert niet!… je hoeft maar te kijken wat voor een automobiel hij zich veroorlooft!… een ‘”super-de-luxe” haaieslee… met van die tanden voor de radiateur en een dak, formidabel, als een glinsterend pantser, goed in de was!… jezusallemachtig!.. – Hij is een mecenas, Gaston, dat is bekend, maar hij is ook een zakenman, Gaston, en hij wilde dat mijn rotzooi goed zou verkopen. Hij wilde dat ik zo gauw mogelijk op de radio kwam, daar wat geleuter zou ophangen, het gaf niet waarover, er mijn naam goed zou spellen, dat ik me meteen achter de microfoon vandaan zou laten filmen, in detail, mijn kindertijd, mijn puberteit, mijn volwassen jaren, elk voorvalletje… en waarom zou Ferdinand niet ook op de televisie verschijnen?’” Op CDR-mededelingen.

Het thema ‘de dood van de roman’ is, na het schielijk overlijden van de poëzie, trouwens weer helemaal hip (zie dit bericht).

2 Responses to “De doodsreutel van de roman, aflevering twee”


  1. […] jongerenpubliek te komen pleiten voor de goede zaak van de literatuur, de roman, toentertijd nog in volle groei en bloei. Ook toen hij al in Frankrijk woonde, was hij snel en gul bereid om een dag ‘verlof’ […]


  2. […] bij Humo by Geirnaert & De Beule. Een iPad bij Humo? Wat anders! Het lijkt wel of het einde van de (roman)literatuur (eindelijk) ook tot Humo is doorgedrongen. Tja, die godverdomse […]


Geef een reactie

