Benno trekt zich terug op zijn landgoed

november 2, 2011

Wegens een “vloed aan negatieve en provocatieve reacties” zag deBuren zich verplicht om het debat naar aanleiding van Benno Barnards essay “De teleurgang van het Nederlands” stop te zetten. (zie dit eerder bericht). In zijn dagboek op Knack breit Barnard nog een korte epiloog aan deze onverkwikkelijke ‘affaire’:

“Woensdag
Op de website van De Buren publiceerde ik een essay over de ondergang van het Nederlands in Vlaanderen. Onmiddellijk, alsof hij erop stond te wachten, kreeg ik een neerlandicus van de Universiteit Antwerpen over me heen, die verklaarde dat ik er niks van afwist. Hij heette Kevin, zodat ik zijn jeugd onmiddellijk kon peilen; als je Kevin heet, moet je zwijgen, vind ik. Ik heb mijn licht eens opgestoken aan de universiteit. Mijn tegenstander blijkt een reputatie te genieten als een luidruchtig, van territoriumdrift bezeten jongmens. Als je hem het woord verleent, krijg je het gedurende geruime tijd niet meer terug, en in het belendende lokaal zijn zijn interventies goed te volgen. Welnu, luidruchtig ben ik zelf ook, en wat dat territorium betreft – de literatuur is in principe onbeperkt uitbreidbaar en biedt dus veel plaats, maar het aantal academische betrekkingen is beperkt, wat verklaart waarom het er zo’n hanenmat is. De jongeman timmert dus aan zijn carrière. Hij is geen klootzak maar een elleboog. Heel goed. Maar aangezien deze Kevin – Kevin Absillis, onthoudt u die naam – dit gebied min of meer als een verlicht despoot claimt, en ikzelf ook niet op mijn gelijk spuug, lijken onze standpunten samen op een asymptoot, wat het debat tot eindeloosheid veroordeelt. Ik trek mij dus op mijn landgoed terug en sta het overige grondgebied aan mijn geachte opponent af.” (zie Knack)

2 Responses to “Benno trekt zich terug op zijn landgoed”


  1. […] 2 november 2011: Benno trekt zich terug op zijn landgoed. Het landgoed waar de beroemde Nederlander zijn standaardtaal wel zeer hoog in het vaandel […]


  2. […] van de Waarheid draaiende houdt, maakte per dagboekaantekening publiek dat hij zich terugtrekt op zijn landgoed, zoals bekend de laatste onkruidloze plek in het Vrije […]


Geef een reactie

