De Franse poëzie: een overzicht op Terras

oktober 27, 2011

“Staat u mij toe hier een persoonlijke herinnering op te halen, die niet vleiend voor mij is. Toen ik een jaar of 23, 24 was, besloot ik op een dag Francis Ponge op te bellen, om hem over mijn werk te vertellen, en om hem te zeggen hoe ik zijn boeken bewonderde, die ik net ontdekt had. Ik draaide zijn nummer, niet zonder schroom, en kreeg hem meteen aan de lijn. Begroet met een tamelijk krachtig “Allô”, stak ik van wal (en hoe) en stamelde dat ik poëzie schreef, wat natuurlijk niet het beste was wat ik had kunnen zeggen… Hij liet me niet uitspreken, maar riep totaal ontsteld “O nee!” en hing zonder verder omhaal op. Zo werden me door Ponge de oren gewassen!”

Een schitterende voetnoot bij het essay van Jean-Michel Espitallier: “Gereedschapskist. Een overzicht van de Franse poëzie van vandaag.” (2006), nu deels vertaald in het Nederlands op Terras. Een interessante beschouwing over het wezen van de Franse poëzie of zeg maar dé poëzie.

Bekijk ook deze poëzieclip  met Jean-Michel Espitallier en dit eerder bericht.

Geef een reactie

