Het leven blijft vurrukkulluk’

oktober 25, 2011

Verwachtte u schandaal te verwekken met een boek, in 1961, over vrije liefde en marihuana?

‘Men wist toen nauwelijks wat marihuana was. Ik geloof ook niet dat het boek een schandaal heeft veroorzaakt. Wel een gedicht, in dezelfde tijd, dat ik van de AVRO niet op de tv mocht voordragen: “Alles zoop en naaide, heel Europa was een groot matras”.’

Lees het interview met Remco Campert op Knack. Hieronder het beruchte gedicht (via VPRO):

Niet te geloven
dat ik knaap nog
een vers schreef over de
zilverwitheid van een berkenstam

en om mij heen
grootse dronkenschap
van de bevrijding:
het water was whisky geworden.

Alles zoop en naaide,
heel Europa was één groot matras
en de hemel het plafond
van een derderangshotel.

En ik bedeesde jongeling
moest nodig
de reine berk bezingen
en zijn bescheiden bladerpracht.

Remco Campert

Geef een reactie

