Benno’s dagboek

oktober 25, 2011

“Donderdag
Al onze koffiehuisliteratoren dweepten met de Arabische Lente, schreven verzen over haar, bedwelmden zich met haar zoete, alcoholvrije likeur. De duisternis van de islam was nergens te bekennen op het Tahrirplein, juichte de columnist van het linkse dagblad. Nu ontwaken ze allemaal met hoofdpijn, maar zonder spijt. O, wat bewonder ik de nonchalance waarmee kunsten- en opiniemakers ‘Absolvo te’ tegen hun spiegelbeeld plegen te prevelen! Als Stalin een smeerlap blijkt te zijn, getuig je toch van je aanhankelijkheid aan Mao; is die Mao ook een massamoordenaar, dan word je toch groen, Oxfammer, Palestijn, Amnestijn, indignado… Wat zou ik graag onbekommerd links zijn gebleven, ik die nu een grimmig liberaal-humanistisch wantrouwen koester tegen alle schematische wereldverbetering! Kon ik maar met hetzelfde benijdenswaardige gemak helden aanbidden en favoriete slachtoffers uitkiezen, mijn eigen schattige negertjes van nu… Kon ik maar met de woorden omgaan zoals de ideologisch bevlogenen dat doen, die een feilloos gevoel hebben voor de schommelingen van de tijdgeest en de semantiek die in zijn wentelingen rondtolt!”

Benno Barnard op Knack.

3 Responses to “Benno’s dagboek”

  1. Benno Barnard Says:

    Met Johan Sanctorum heb ik menige aanvaring gehad – hij is autistisch, narcistisch, antisemitisch en alles bij elkaar nog veel erger dan ik.
    Het ging altijd over het ziekelijke nationalisme van deze Vlaams Belanger.
    Maar ik vind hem dan weer wel een intrigerende essayist.
    Hij daarentegen is niet bij machte zijn tegenstanders te respecteren.

  2. jjpollet Says:

    De stellingen zijn blijkbaar ingenomen. Een voor de lezers van dit blog interessante gedachtewisseling tussen twee intellectuele zwaargewichten zit er niet in. Dat is duidelijk. En dat is jammer.


Geef een reactie

