Kevin Absillis reageert op Benno Barnard

oktober 15, 2011

Ambiance bij deBuren! Begin deze week zette Benno Barnard aldaar zijn (vertrouwde) stellingen uiteen over de teleurgang van het Nederlands. Niet alleen schreef hij twee essays waarin hij zijn bedenkingen uitspreekt over de evolutie van het Nederlands in Vlaanderen, hij daagde de lezer ook uit tot een debat op het forum van deBuren. Ook Kevin Absillis reageerde.. en hoe!:

“Voorts is het moeilijk vol te houden dat u al 200 jaar hetzelfde zegt. Goed drie decennia komt meer in de buurt. Wel is het zo dat er heel wat Nederlanders en Vlamingen u zijn vooraf gegaan met vergelijkbare praatjes gedrenkt in min of meer dezelfde metaforen. Op de keper beschouwd hebt u inhoudelijk noch retorisch ooit iets kunnen toevoegen aan de donderessays die Jeroen Brouwers in de jaren 1970 over taal in Vlaanderen publiceerde. Met uitzondering van de uitvinding van de term ‘Verkavelingsvlaams’ heeft uw wapenbroeder Geert van Istendael dat evenmin gekund. Twintig jaar na deze uitvinding is de complete generatie van het Nieuw Wereldtijdschrift uitgedacht. Helaas is ze nog niet uitgepraat en vindt ze om licht begrijpelijke redenen nog altijd podia en gehoor. Deze kritiek neemt niet weg dat ik begrip opbreng voor mensen die ongerust zijn over een eventueel verval van de Nederlandse standaardtaal. Om ook maar eens mezelf en mijn collega’s Jürgen Jaspers en Sarah van Hoof te citeren: (…) “

… het vervolg kan u terugvinden bij de reacties onder het stuk van Barnard.  Absillis besluit als volgt:

“Ongenoegen over wat u schrijft voel ik ook al weinig, al blijf ik de vanzelfsprekendheid waarmee er in het tussentaaldebat gratuit kan worden gescholden, onthutsend vinden. Maar u doet maar, u bent tenminste zo rechtuit om geregeld uit te leggen welke profeten u dient. En voorts vrees ik, om ook maar eens Lodewijk van Deyssel te citeren, dat er geen gesprek met u te voeren is. De hoofdoorzaak daarvan schijnt me: “die volkomen afwezigheid van eenige fijnheid, hoe en waarin ook. Dit maakt het ook ondoenlijk u te beduiden wat u ontbreekt. Je kon net zoo goed aan een boom gaan uitleggen hoe hij een buiging moet maken”. (http://www.dbnl.org/tekst/deys001hgmp03_01/deys001hgmp03_01_0040.php)
En toch wil ik niemand het voordeel van de twijfel misgunnen. Voor een echt gesprek over taal in Vlaanderen blijf ik dan ook altijd beschikbaar.

Met vriendelijke groet,
Kevin Absillis”

3 Responses to “Kevin Absillis reageert op Benno Barnard”

  1. Buren « Says:

    […] een discussie op gang gekomen die de lezers van dit blog zou kunnen interesseren en kennelijk zelfs nog anderen ook. Vind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. […]

  2. janien Says:

    You’re my man, Kevin Absillis! U zegt het!

    Heb de dunwordende wenkbrauwen in grote verwondering gefronst toen ik het Buren-thema met BB tegenkwam. Dat koetje van de taalverloedering blijven uitmelken: theeft gene naam! Maar ja, BB is nu eenmaal een naam-met-faam: daar blijven de ‘gevestigde’ mediasystemen maar mee zwaaien. En het blijft inderdaad nog pakken ook! Straf, toch.

    Wél leuk toch voor de Nederlandse les, al dat uitgekauwde geargumenteer. De naderende dood van het Standaardnederlands nog maar eens in de brandende actualiteit: wat een weelde aan spannende tekst op het internet! Zijn jullie er klaar voor, beste meisjes & jongens, voor een geïntegreerde didactiek van Taalbeschouwing, Argumentatieleer, ICT, en Kennis van de Wereld?! Happerdepap!


  3. […] gebekt is maar het liedje moet wel proper blijven. Jammer toch, ik zie een gedroomde mooie kluif taalbeschouwing en meer voor mijn neus weggekaapt door de gevestigde orde! Totaal ontnuchterd blijf ik achter … […]


Geef een reactie

