Tom Naegels, de ombudsman van De Standaard spreekt

oktober 7, 2011

Op 15 juni stelde de krant De Standaard Tom Naegels aan als nieuwe ombudsman. Apache voelde hem drie maanden later aan de tand:

Je schetst het kader waarbinnen kranten op zoek zijn naar een businessmodel voor de website. Daar kan je begrip voor vragen, maar vreet die situatie intussen niet aan de geloofwaardigheid van de krant? Er zijn deals met andere leveranciers van inhoud die onder de noemer De Standaard hun eigen teksten verkopen in ruil voor clicks.

“Dat is zo. Het is een van de manieren om de site rendabel te maken. Mijn visie erop zou zijn: breng eventueel die inhoud, maar doe het niet onder de titel De Standaard. Het klopt niet: de stijl van die stukken is te verschillend, de inhoud ook, en bij momenten kun je serieuze vraagtekens zetten bij de geloofwaardigheid ervan. Het is gek dat de titel daarvoor wordt uitgeleend.”

De enige reden waarom een externe partner geïnteresseerd is in zo’n deal is natuurlijk net omdat het onder de banner van De Standaard meegaat.

“Dat is het net. Het is een heel moeilijke evenwichtsoefening. Alle kranten zijn verplicht om op hun websites het evenwicht dat ze in hun papieren krant hebben gevonden tussen het commerciële en het journalistieke te verlaten. Men is volop op zoek. Dat geldt niet alleen voor De Standaard, maar ook voor een krant als Het Laatste Nieuws. Ook de site van Het Laatste Nieuws ziet er helemaal anders uit dan de krant.”

Lees het interview op Apache.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: