The secret to getting a Nobel

oktober 7, 2011

“First Milosz, now Transtromer — is the secret to getting a Nobel to be the friend of Robert Hass?” twittert Ron Silliman.

“Een klein oeuvre is het, voor een Nobelprijswinnaar: elf bundels, wat verspreide ultrakorte gedichten en dertig bladzijden ‘memoires’ – fonkelend geformuleerde herinneringen aan zijn kinderjaren en puberteit. Alles bij elkaar nog geen 350 pagina’s, maar wel pagina’s met een ongekend soortelijk gewicht.” (Erik Menkveld in De Volkskrant 7 oktober 2011)

‘Fantastisch natuurlijk, dat de Zweden het hebben aangedurfd om deze grote dichter uit hun eigen land met de Nobelprijs te bekronen. Een paar jaar geleden heb ik nog op de Zweedse tv geroepen dat ik niet begreep waarom ze dat niet eens deden, want hij stond al jaren op de nominatie. Ik wil niet zeggen dat ze naar mij hebben geluisterd, maar het komt me wel goed uit.’ (Bernlef in De Volkskrant 7 okt 2011)

“Tranströmer suffered a debilitating stroke in 1990 that left him half-paralysed and unable to speak. Despite this, the poet continues to write, producing over five new works since his stroke, including his memoirs. ” (The Telegraph)

Geef een reactie

