Sven Vitse en Bernke Klein Zandvoort op Terras

september 26, 2011

Op  de website van Terras zijn twee essays te lezen:

Sven Vitse over de geschiedenis en betekenis van Raster

“Op donderdag 5 maart 2009 was ik te gast op de presentatie van het laatste nummer van Raster. Het was een afscheid dat de iets jongere aanwezigen – zoals ik – meer leek aan te grijpen dan diegenen die met het tijdschrift oud waren geworden. Naar aanleiding van dat afscheid schreef ik in het faculteitsblad van de Utrechtse Geesteswetenschappen het volgende:

Laat ik er maar geen doekjes om winden: ik hou van Raster. De output van het blad, sinds de oprichting in 1967 door H.C. ten Berge, is zonder meer monumentaal te noemen. Experimenteel Nederlandstalig proza – het zogeheten ‘andere proza’ waarmee het nog steeds geassocieerd wordt – maar ook literaire kritiek en essayistiek, literatuurtheorie en kritische filosofie, en vooral heel veel vertaalde buitenlandse literatuur. Het tijdschrift vertegenwoordigt voor mij, en dat zeg ik als Vlaming, het beste van wat Nederland te bieden heeft (gehad). Helaas brachten Raster en het andere proza ook het slechtste naar boven: uit de meest negatieve reacties sprak een gênant anti-intellectualisme en een afkeer van al wat er links uitziet (en o wee als het dat ook echt is). Maar het beste dus: Raster was kosmopolitisch, geëngageerd, intellectueel vooruitstrevend en bovenal ontzettend nieuwsgierig.

Ik hou dus van Raster.”

Bernke Klein Zandvoort die eerder dit jaar met gedichten in de Revisor debuteerde schreef een essay over de snelheid van de montage en hoe een neerkomende brug over je heen valt.

 

Geef een reactie

