Szapocznikow, Les Murray, Uitgeverij P, Van Tongele, sletten & Jupiler

september 21, 2011

Alina Szapocznikow, Petit Dessert I, 1970-1971. Kravis Collection © The Estate of Alina Szapocznikow – Piotr Stanislawski, Photo Roland Schmid

“Het leven van Alina Szapocznikow (1926-1973) leest als een roman. De kunstenares heeft de Holocaust overleefd, het communisme meegemaakt en is in 1963 naar Parijs verhuisd. Het is eigenlijk maar vrij recent dat ze ‘hot’ is in de internationale kunstwereld. De tentoonstelling “Sculpture Undone” illustreert hoe Szapocznikow op eigenzinnige wijze omging met het medium beeldhouwkunst. De tentoonstelling – samengesteld door Elena Filipovic en Joanna Mytkowska – reist na Wiels door naar verschillende Amerikaanse musea waaronder het MoMA in New York.”  (BdW)

*

“Zowel zijn verhaal als zijn gedichten zijn prachtig; Murray heeft een moedige poging gedaan om de onarticuleerbare pijn van een depressie om te zetten in woorden. Het mooiste gedicht is het gedicht ‘Corniche’. In het voorafgaande verhaal heeft Murray het over een angstige toestand (‘4 a.m. Show’) die te vergelijken is met het gedicht ‘Aubade’ van Philip Larkin.”
(Koen Schouwenburg over Killing the black dog van Les Murray op Tzum. Schouwenburg verwijst ook naar dit stuk van Coetzee over Murray op The New York Review of Books. Zie ook dit bericht)

*

De website van de uitgeverij P werd gehackt waardoor bestellingen verdwijnen en de uitgeverij zelf in een kwaad daglicht komt. (Knack).

*

Alphavillle en Deus ex Machina over het format facebook deel 1, 2, 3, 4)

*

Dagkalender van de Poëzie houdt geselecteerde dichters uit het café.

*

Ademruis is een ode aan het leven, de wereld, de natuur, de geliefden. Een opeenhoping van emoties, die door het unieke taalregister van Van Tongele nooit verwordt tot kleffe poëzie. Hij schakelt vaardig tussen klassiek-vormvaste gedichten, klankrijke gedichten, spervuren van neologismen en opsommingsgedichten, en weet daarmee van begin tot eind te boeien. ”
(over de nieuwe bundel van Mark van Tongele)

*

“Het is onmogelijk naar de cd te luisteren zonder verwijzingen te horen naar Smiths noodlottige einde. Alleen al daarom is het een aangrijpende plaat, de liedjes lijken soms wel berichten uit het hiernamaals. Meer dan op het summiere briefje dat hij vlak voor zijn dood schreef, neemt Smith op From a basement on the hill afscheid. De plaat laat ook zijn worsteling horen.”
(Erwin Fagel over Eliot Smith)

*

Jong proza:

“Als ik alleen nog maar over sletten zou schrijven, dan zouden veel mensen mijn schrijfsels lezen. Mensen lezen graag verzamelde woorden over sletten en hun frivole levensloop.
Het is zo’n dankbare thematiek.”  (Duchka Walraet)

“René zet een flesje Jupiler voor me neer. Hij zeg dat de flesjes Jupiler in Nederland veel kleiner zijn dan in België. Op tafel staat een grote glazen schaal met M&M’s erin.
René laat zich op de bank vallen, legt zijn benen op tafel, zet zijn Jupiler aan zijn mond en laat een trage scheet.” 
(Joubert Pignon)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: