Maarten van der Graaff in Perdu: volledigheid versus fragmentatie

september 20, 2011

Zegt Maarten van der Graaf over zijn gedicht De atleet vertrouwt zijn sprong:

‘Ik koos dit gedicht omdat ik de aantrekkingskracht van de atleet die springt belangrijk vind. Belangrijk voor wie zit te tobben over gedichten, maar eigenlijk ook voor havenarbeiders en degenen die werken in de naschoolse opvang. Ons denken en schrijven is voor een groot deel geënt op het lezen van allerlei stukken tekst, het is gewend raken aan fragmentatie en vertwijfeling. Aan de leugen en de diefstal. Ik vroeg mij af wat het aantrekkelijke is aan de sprong van de atleet, in een stadion (volle zon). De aanloop, de bolling van de spieren? Is het de wilskracht? Ik denk dat de eenheid van zijn handeling ons op een onmiddellijke manier in vervoering brengt. Maar bovenal vermoed ik dat wij de volledigheid ervan bewonderen: de atleet vertrouwt zijn sprong.’
Lees het gedicht op het blog van Perdu en ga vervolgens aanstaande vrijdag Maarten van der Graaff en Bart De Block live beluisteren in de feestzaal van Perdu.

Geef een reactie

