Nasr sprak met Ai Weiwei – een China-verhaal met een staartje

september 15, 2011

Wat niemand wist: Vlak voor zijn vertrek naar de boekenbeurs in China ontmoette Ramsey Nasr heimelijk een van de bekendste Chinese dissidenten: de beeldend kunstenaar Ai Weiwei:

“Met zijn handen op de rug wandelt hij zijn rondjes. Zijn stem is minder zwaar dan ik had verwacht: ‘Allereerst, het is belangrijk dat er eindelijk een kans is om te communiceren met de Chinezen en dat je dus niet gewoon bot kritiek wilt leveren. Dat is goed. Maar tegelijkertijd: waar wil je over communiceren? Als je in een land bent waar kunstenaars, schrijvers grote problemen hebben, worden opgesloten, constant achtervolgd, monddood gemaakt worden – dan moeten die problemen aangekaart worden. Omdat we dezelfde waarden delen.’

Hij kijkt me aan. ‘Ik denk dat je over deze waarden moeten discussiëren. En daar kun je niet omheen, je moet er iets over zeggen. Anders ga je er deel van uitmaken.’

Ai Weiwei is helder. Glashelder. Ik had… minder directheid verwacht.

‘Maar we hoopten op deze manier meer te bereiken,’ probeer ik. Ik begin over vensters op de buitenwereld. Hij is onverstoorbaar.

‘Het gaat om elementaire zaken: waarom zijn die allemaal verboden? Waarom mag je in China geen internet gebruiken? Geen Facebook, geen twitter? Waarom mogen sommige namen niet genoemd worden?’ Hij stopt recht voor mijn neus. Ik kijk omhoog vanuit mijn stoel. ‘Jij hebt je principes. Je kunt ze niet buigen. Want anders…’”

Lees een fragment van het gesprek dat eerder in Vrij Nederland verscheen  op de Volkskrant

Geef een reactie

