Kleine uitgeverijen aan het woord: het balanseer, IJzer, Perdu en Voetnoot

september 15, 2011

Op de nieuwe site van Rekto:Verso is  een essay te lezen over ‘De kritische macht van kleine uitgeverijen.’

“Zelf profileren de kleine uitgeverijen zich als huizen die drijvenop idealisme en passie voor het boek. Dat blijkt uit de gesprekken die ik voerde met vier uitgevers: Kris Latoir van het balanseer, Willem Desmense van IJzer, Arnoud van Adrichem van Perdu, en Anneke Pijnappel en Henrik Barends van Voetnoot. ‘Van de gedrevenheid en de goesting moet het komen’, zegt Latoir. Die uitgevers gaan uit van hun eigen passies, interesses en leesdrift. ‘En niet’, aldus Pijnappel, ‘van de gemiddelde toekomstige lezer, of de markt, wie of wat dat ook moge zijn. We zullen nooit een boek uitbrengen dat we slecht vinden, maar waarvan we vermoeden dat het een bestseller “zou kunnen worden”.’ Het doel is goede boeken uitgeven, niet rendement. Tegelijk moeten de geselecteerde boeken, in de woorden van Desmense, ‘niet alleen voor onszelf interessant zijn, maar ook zo bijzonder dat we vinden dat honderdduizend mensen ze zouden moeten lezen’.”

“Vooral het verloren literaire genre van het essay krijgt in die uitgeverijen weer een plek. Zeker IJzer maakt zich verdienstelijk, met essays van onder meer Roland Barthes en Fernando Pessoa. Voetnoot is dan weer ontstaan uit de vaststelling dat Baudelaires kunstkritieken nog niet vertaald waren. Via het onderdrukte genre van het kortverhaal laat Voetnoot de lezer in contact treden met de steeds meer vergeten Franse literatuur, de hier vrijwel onbekende hedendaagse Tsjechische letteren en de raakvlakken of discrepanties tussen de Vlaamse en Waalse letterkunst. Dat doet ze respectievelijk in de reeksen Perlouse, Moldaviet en Belgica. Elk boekje bevat een kortverhaal en een nawoord dat tekst en auteur literair-historisch plaatst.

Het balanseer, IJzer en Perdu ontsluiten voornamelijk die passages uit de literatuurgeschiedenis die door hun onconventionele en vernieuwende karakter vandaag minder weerklank vinden. Het balanseer heeft met de publicatie van oud en nieuw werk van C.C. Krijgelmans, Daniël Robberechts en Willy Roggeman –drie van de belangrijkste prozavernieuwers uit de jaren 1960 – voor een continuering van hun werk gezorgd. IJzer en Perdu brengen beide werk uit de Europese en Russische avant-gardestromingen.

Een andere belangrijke functie van de onafhankelijke uitgeverijen is de publicatie van hedendaagse, experimentele en vernieuwende literatuur. Die is noodzakelijk om de taal en het denken van een cultuur dynamisch en vrij te houden. De drie laatstgenoemde uitgeverijen brengen alle experimenteel werk van hedendaagse, Nederlandstalige auteurs als Paul Bogaers, Pol Hoste, Lucas Hüsgen, Marc Kregting, Erik Lindner en Han van der Vegt.”

Lees het essay op de gloednieuwe site van Rekto:Verso.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: