Howl – bespreking

september 14, 2011

“In ‘Howl’ mengt Ginsberg zijn privéleven en de wereld die hij om zich heen ziet, door elkaar. Dat gegeven bracht regisseurs Rob Epstein en Jeffrey Friedman dan weer op het idee om de vergelijking om te keren. Het is geen toeval dat ze hun film beginnen met een scène in een poëzieclub, waar de jonge Ginsberg voor het eerst zijn gedicht zal voorlezen, en hun generiek (een collage van archiefbeelden) net op het woord ‘jazz’ laten beginnen. ‘Howl’ is de rode draad waaraan Epstein en Friedman hun film ophangen, samen met stukken uit Ginsbergs correspondentie, een nagespeeld interview met de dichter uit 1957 en een dramatisering van de obsceniteitzaak.

Die associatieve constructie klikt zeker goed in elkaar, ook al omdat Epstein en Friedman er genoeg visuele variatie in stoppen. Zo stijgen er uit de schrijfmachine van Ginsberg plots muzieknoten omhoog die dan weer een stuk animatiefilm op gang trekken. De rechtbankscènes zien er dan weer heel klassiek uit, terwijl andere delen zwart/wit of bijgekleurd zijn.” (bespreking van Howl op Cobra)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: