Literair tijdschrift Deus Ex Machina all the way online

augustus 12, 2011

Het literaire tijdschrift Deus Ex Machina pakt uit met een experimenteel nummer dat zichzelf volledig online ontdekt, ontwikkelt en ontplooit. Onder de titel “Het goddelijk gezicht” verkent DEM de grenzen van de sociale media. En u kan het nummer mee helpen schrijven, sturen en vormgeven. Een fb-account volstaat.

“Onder de honderden miljoenen die reeds een eigen FB account hebben aangemaakt, bevinden zich, niet toevallig, ook vele kunstenaars. Fotografen, beeldhouwers, cineasten maar vanzelfsprekend ook dichters, essayisten en romanciers gebruiken het medium om direct in contact te treden met hun bestaande en potentiële lezers. Maar, FB is meer dan een virtueel billboard. Het blijkt dat Social Media aanleiding geven tot het ontstaan van nieuwe vormen van zowel schrijven als publiceren. Het posten van een status levert bijvoorbeeld, samen met de soms vele commentaren eronder, een interactief vormgegeven tekst op. Afhankelijk van de kwaliteit van dit samenspel tussen auteur en lezer (waarbij de rollen voortdurend afwisselen) kan het resultaat banaal of verrassend zijn. Aangezien veel vrienden van literatoren zelf literaire aspiraties hebben en literaire kunstenaars over het algemeen elkaar bevrienden en op elkaars statussen reageren, overweegt de kwaliteit opvallend vaak over de banaliteit.”

Lees meer op Deus Ex Machina en vooral: discussieer mee op …. facebook… ‘liken’ is not enough! Bijdragen zijn al te lezen van  Sylvie Marie, Maarten van der Graaff, Pieter Hoexem en anderen… en Bart Plouvier die het volgende schrijft:

“Terwijl ik in mijn dagelijks leven nog weinig of niet discussieer, niet zoveel meningen verkondig en zelfs dronken geen behoefte meer heb aan Groot Gelijk, lijkt het alsof ik op het internet, en zeker op FB, twintig jaar in de tijd terug word  gekatapulteerd en net als toen aan de toog, nu achter mijn toetsenbord, mij overgeef aan verbaal gelummel en oeverloos gepalaver dat nergens toe leidt.  Heel raar is dat. Zéker als het schrijven even niet wil lukken, én ik neem er een fles wijn bij….dan is het einde zoek. Waar ik voor vreesde gebeurt: ik verpruts kostbare tijd op FB. Zo zat ik laatst dagenlang te wauwelen over de voor- en nadelen van vlees eten – terwijl ik dat met de vegetariërs hier in huis nooit doe. Alsof ik niks beter om handen heb! En ondertussen stapelt het werk zich op. Aan het aantal pagina’s dat ik minder schrijf kan ik letterlijk ‘meten’ hoeveel tijd ik op FB verpruts.”

Na Alphavillle, een tweede online initiatief in de Vlaamse literatuur.  Jos Geysels watch this!

Geef een reactie

