Mettes en Houellebecq: markt en strijd

augustus 10, 2011

Op Rekto:Verso is een bespreking te lezen van Mettes’ nagelaten werk.

Over Weerstandsbeleid:

“Mettes omschreef ‘verontwaardiging’ als zijn ‘existentiële Grundstimmung’. Die verontwaardiging betreft het neoliberale kapitalisme dat eenieder tot loonslaaf herleidt, het vele mentale en fysieke geweld in de wereld, de hypocriete politiek, en de grote onverschilligheid die daarover heerst bij de massa. Vanuit en met die gevoelens, ‘niets innerlijks, maar de druk op de huid van buiten’, schreef Jeroen Mettes zijn blog, essays en poëzie: ‘De schrijver maakt van zijn dagelijkse leven, van zijn manier van omgaan met druk of spanning – zijn weerstandsbeleid – een experimentele methode.’ Daarin zit de kern van Mettes’ intelligente en filosofische beschouwingen over hedendaagse poëzie vervat: poëzie is een affirmatief experiment en een verzet (weerstand), en poëzie plaatst zich middenín de wereld.”

Over N30:

N30 mocht dan wel een hoopvolle gebeurtenis zijn voor Mettes, het overheersende gevoel tijdens het lezen van N30 is wanhoop. De tekst confronteert de lezer met de immense controle die de maatschappij en de taal op hem/haar hebben, en toont hoe weinig invloed de lezer zelf heeft. In de eerste plaats lijkt het bijna onmogelijk om niet in clichés te spreken. De identiteit van elke spreker (ook die van jezelf) gaat op in een onpersoonlijk kluwen van gemeenplaatsen.

Allesoverheersend zijn de taal en het denken van de markt en het kapitalisme. Ik gaf al het voorbeeld van de managementstaal die de cultuur inpalmt, maar ook onze geliefde is een product dat ons eigen comfort moet dienen: ‘Je moet me begeerlijk laten voelen!’ Zelfs het mens-zijn valt samen met de markt: ‘Een werkende mens, dat ben ik.’ Een mens kan dan wel kiezen tussen vijftien soorten chips, maar een andere keuze dan die van de hardwerkende Vlaming of Nederlander is er nauwelijks: ‘Soms ben ik bang dat er helemaal geen hoop meer is, dat er maar één keuze is en dat die al door anderen in onze naam gemaakt is.’ De wereld dient zich niet aan als een plek vol mogelijkheden, maar als een gebod waaraan we ons moeten onderwerpen. Aanpassen of verdwijnen, een eis die zich ten volle uitdrukt in het integratiediscours: ‘We wijzen u graag op de verschillende manieren om ons land te verlaten.’”

Lees de bespreking op Rekto:Verso. (zie ook dit overzicht van eerdere berichten nav het verschijnen van het nagelaten werk van Jeroen Mettes).

Wat de overheersende impact van het marktdenken betreft is dit filmpje misschien ook veelbetekenend. Markt en strijd verwijst naar de eerste roman van Michel Houellebecq, Extension du domaine de la lutte uit 1994, vertaald door Martin de Haan als De wereld als markt en strijd:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: