De jeugdjaren van Grünbein en Les Murray

augustus 9, 2011

Enkele fragmenten uit recent gepubliceerde jeugdmemoires van Durs Grünbein (The Vocation of Poetry) en Les Murray (Killing the Black Dog) zijn hier te lezen. Vooral het relaas van Les Murray over de wrede pesterijen die hij moest ondergaan op de middelbare Taree – school is aangrijpend. Maar nog aangrijpender zijn de pogingen van Les Murray om ermee in het reine te komen door zijn belagers de andere wang aan te bieden zoals hij letterlijk zegt. Uiteindelijk zou het toch de poëzie zijn die hem uit het moeras van beledigingen, minachting en onverschilligheid trok:

“De Engelse directeur en zijn vrouw op het Taree college die me introduceerden in de 20e eeuwse dichtkunst,  helemaal buiten het toenmalige lesprogramma om, en de sportleraar die me de weg wees naar de moderne Australische poëzie, boden me het entrée naar een kunstform waarvan ze veronderstelden dat het mijn redding zou kunnen zijn,  zelfs al had mijn onbewust talent ervoor de oorzaak van mijn ellende kunnen zijn.”

“I’d disapproved of using poetry as personal therapy, but the Black Dog taught me better. Get sick enough, and you’ll use any remedy you’ve got.”
uit Killing the black dog – a memoir of depression van Les Murray. Dit jaar besproken op NYT.  (zie ook dit bericht)

Geef een reactie

