Asymptote: nieuw internationaal magazine voor literaire vertalingen

augustus 7, 2011

Alexandra Demenkova

Het nieuwe internationale magazine voor literaire vertalingen, Asymptote, heeft de ambitie om het beste op het gebied van hedendaagse teksten samen te brengen. “We zijn geïnteresseerd in de ontmoetingen tussen talen en de gevolgen van deze ontmoetingen. Hoewel een vertaling nooit het origineel kan evenaren, is het toch een creatie op zichzelf.” Aldus de internationaal samengestelde redactie die opereert vanuit Signapore.

Asymptote  wil ook de oren en ogen van zijn lezers strelen. Vertalers worden aangemoedigd om audio-opnames (vooral van poëzie) te voorzien zodat de lezer de tekst in de originele taal kan smaken.  Naast de gebruikelijk categorieën fictie, nonfictie, poëzie en drama, is er ook een sectie voor visuele poëzie voorzien. In juli verscheen het derde nummer met onder meer een vertaling van een verhaal uit Berlin stories van Robert Walser in een vertaling van Susan Bernofsky. Het boek verschijnt eind dit jaar bij New York Review Books Classics.

Ook fotografen leveren bijdragen aan Asymptote. Deze Alexandra Demenkova bijvoorbeeld:

Alexandra Demenkova (1980) is een documentaire fotografe uit Rusland.  Op de website van Asymptote staan een aantal foto’s van Demenkova naar aanleiding van een bezoek aan het Siberische dorpje Pokrovka. De fotografe zegt er het volgende over:

“Pokrovka is een afgelegen dorpje in Novosibirsk, Rusland. Het ligt godvergeten in het uitgestrekte, nauwelijks bevolkte Siberië. Ik leerde het enkele jaren geleden kennen omdat een van mijn vrienden er opgroeide en er voorgoed vertrok toen ze zeventien was.  Wat ze me over het dorp en zijn inwoners vertelde bracht me van mijn stuk maar fascineerde me ook. In de loop der jaren hoorde ik meer verhalen over Pokrovka, en het werd een soort typevoorbeeld voor de duizenden kleine plekjes in Rusland in the middle of nowhere.

Op een dag besloot ik naar Pokrovka te gaan om enkele personages uit de verhalen van mijn vriendin te ontmoeten.

Het werd een avontuur dat me niet ontgoocheld heeft. “

Lees de getuigenis en bekijk de foto’s van Alexandra Demenkova op Asymptote.

Geef een reactie

