Beste Hugo Claus,

juli 13, 2011

“Als ik een redacteur van De Bezige Bij was, maakte ik in jouw naam een Twitter-account, en liet ik elke dag een paar van die korte notities los die in roodbruine inkt zijn opgenomen onder de pagina’s van De wolken. De weergave van die losse flodders is een geniale vondst van Mark Schaevers om een aantal bedenkingen, literaire probeersels en geestige oneliners, die je vaak zonder enige context in je werkcahiers en op smoezelige blaadjes hebt genoteerd, toch aan je lezers te kunnen meegeven. Sommige van die kernachtige overpeinzingen zijn zo ‘intrigerend-poëtisch’ dat nogal wat (jonge) dichters een arm zouden afstaan om óók zo nu en dan een dergelijke inval te mogen hebben. De tweets waarvan ik het meeste houd, luiden: ‘dromen over minestrone’, ‘God als lintworm. Scheidt stukjes hoop, geluk af in de vorm van fetuccini’, en (mijn absolute favoriet) ‘Het kan in een woud/het zal in een kist’. Soms beschreef je met een zinnetje of twee een komische situatie, een klein misverstand of een onnozel raadsel waarmee je je brein had gepijnigd: ‘Probleem van de week: mag ik mijn hamster wassen?’ Nu nog had je, met een medium dat je wellicht niet eens meer echt hebt gekend, gemakkelijk een groot aantal followers kunnen begeesteren.

Psycholoog, biograaf, advocaat, professor of tweeter: er is voor ieder wat wils in De wolken. Maar wat al die lezers (en vooral ook alle anderen) met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal verlangen dat als jouw naam op de cover van De wolken staat, jij ook hebt geschreven wat er in dat boek te lezen valt. En dat je woorden dus ook worden weergegeven zoals jíj ze hebt geschreven. Daar wringt er toch een schoentje.”

Bert Van Raemdonck van Rekto:Verso duidelijk in de wolken met de postume Hugo Claus.

Geef een reactie

