De ware Tuymans, Buedts, Michaux, Cage,…

maart 22, 2011

Luc Tuymans:  “(…) ik heb mijn oeuvre geënt op het idee van een werkelijkheid en een werkelijke geschiedenis, hoe nabij ook. Want heel het idee van de Tweede Wereldoorlog is ook de totale ondergang geweest van Europa. De Holocaust heeft daardoor een psychologische breakdown gestimuleerd. Ik heb dat dan ook als uitgangspunt genomen, omdat het geen deel leek uit te maken van een cultuur, maar dat doet het wél natuurlijk. Niet uit het feit dat ik een agnost ben in termen van bijvoorbeeld minimal art of modernisme of zelfs postmodernisme. Nee, gewoon omdat ik de mening ben toegedaan dat men geen pastiche kan maken in termen van dat men kunst van kunst kan maken. Men kan erdoor beïnvloed worden, er iets mee doen, maar men kan er niet iets van maken. Ik denk ook dat elke kunst van enig belang uit de werkelijkheid stamt.” (voor wie op zoek is naar werkelijk hout snijdende uitspraken over het oeuvre van Luc Tuymans, lees oa dit interview met de meester zelf, terug te vinden in dit verzamelbericht. Ook  schrijver Joost Zwagerman komt met een interessante insteek die er toe doet.)

Zolang de werkomstandigheden van gastarbeiders niet verbeterd worden, zullen meer dan 130 kunstenaars het $800 miljoen kostende Guggenheim museum gepland in  Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabisch Emiraten, boycotten. (NYT)

*

*  “Buedts is een boer. Dit is geen stadskunst. Er zijn: bruutheid, onafgewerktheid, klompen. Het werk is niet gladgemaakt, of gepolijst. Ook zie je de kunstenaar vloeken en zijn rug tonen: ‘Dat het zijn plan trekt!’. ‘Het’ is het kunstwerk. Hij werkt de dingen niet af: ze worden verlaten en in hun schamelheid doen ze het toch goed. Buedts houdt van voorlopigheid en onafheid.” (Johan Velter raakt de kern van de overleden kunstenaar Raphaël Buedts, vaste stamgast van estaminet/galerie In den Bouw in Kalken en compaan van Roland Jooris.)

*  “Ik woonde er in een appartement waarin je als je de bank in een bed veranderde niet meer door de kamer kon lopen, waarin als je aan de keukentafel ging zitten schrijven er geen ruimte meer was om te koken, oftewel in een compleet economisch benutte ruimte zoals de meeste Parijzenaren. Gedurende die twee jaar zag ik een fragment van het tekstje dagelijks, omdat die in het Frans en o hemel inderdaad met rode lippenstift op de spiegel geschreven werd door mijn huisgenote. Niet het manga-achtige begin waarin Michaux jongleert met inwendige organen, maar de onverwachte poëtische wending waarin hij zegt wat hij zou willen vinden. De dauw, een arm, maar mijn nagels, mijn tanden, – door die letters heen schoor ik mijn kin en poetste mijn tanden. ”  Erik Lindner over Henri Michaux op Raster. (over Michaux’s beruchte experimenten met hallucogenen lees dit bericht)

John Cage  How to Get Started 1989 – in his introduction, Cage talks about the difficulty of initiating the creative process.

*

“Archiefbeelden inspireerden mij tot deze Cinepoem,” vertelt dichter Bogaert. “Oude instructie- of reclamefilmpjes vol fake, overdreven handelingen hebben iets poëtisch en bevreemdends: op de beelden die ik voor ‘Injections’ heb gebruikt is het ziekenhuis de heerlijkste plek om te zijn.”:

One Response to “De ware Tuymans, Buedts, Michaux, Cage,…”

  1. Magda Buedts Says:

    Buedtsen zijn van boerenafkomst.


Geef een reactie

